główna strona

niedziela, 8 lutego 2015

głuchy w powstaniu warszawskim?

Większość z ludzi myśli, że wada słuchu strasznie ogranicza człowieka. Szczególnym lękiem napawa nas, jak można funkcjonować w świecie dźwięku, kiedy się nie słyszy potencjalnego zagrożenia - jadącego samochodu, ważnych komunikatów... itp.
A czy ktoś z Was zastanawiał się kiedyś, jak silne może być pragnienie człowieka do działania? Do walki o coś, co jest mu naprawdę ważne i drogie? I wtedy tu słuch nie gra żadnej roli.
Interesują mnie filmy związane z II wojną światową, z Powstaniem Warszawskim. Ostatnio pojawiło się kilka takich filmów w polskim wydaniu. Niestety, polskie filmy mają tę wadę, że w większości są z lektorem i bez napisów... Kiedy więc dotarła do mnie informacja, że "Miasto 44" można kupić na DVD i są specjalnie dodane napisy dla niesłyszących - wiedziałam, że tę płytę mieć muszę!
I zdobyłam ją.
Nie będę tutaj się rozpisywać na temat filmu, ani recenzować go. Nawiązując do tej tematyki, chciałam się podzielić się pewnymi filmikami, na które kiedyś trafiłam. Bo po obejrzeniu "Miasto 44" przypomniały mi się filmy dokumentalne dotyczące Powstania Warszawskiego... A konkretnie wyjątkowych żołnierzy, którzy wykazali się niezwykłą odwagą. Żołnierzy, którzy byli głusi. I podobnie, jak przy filmie, nie będę tutaj się rozpisywała. 
Zachęcam do refleksji własnej. :)



Eksplozja Ciszy 1




Eksplozja Ciszy 2


 


A po zapoznaniu się z powyższymi linkami, zapraszam do odsłuchania piosenki. Dedykowana ona jest właśnie bohaterom Plutonu Głuchoniemych przez osobę, która także... nie słyszy :) Pjus jest pierwszym i jedynym na świecie raperem z dwoma implantami pniowymi- sztucznymi.



2 komentarze:

  1. A ja się dowiedziałam o głuchych biorących w udział w wojnie... z arkuszu maturalnego! Przygotowuję się do matury, rozwiązując arkusze z j. polskiego natrafiłam właśnie na tekst... Miodzio!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie źródła wiedzy mnie najbardziej cieszą. :) Bo uświadamiają już młodzież o tym, że są osoby z wadą słuchu, o ich potrzebach. Pamiętam, jak na wosie, w liceum mieliśmy test sprawdzający wiedzę. Zadanie opisowe - wyobraź sobie, że do urzędu przychodzi osoba głucha. Chce załatwić sprawę. Posługuje się językiem migowym, ale nikt nie chce przyznać jej tłumacza. Uargumentuj potrzebę takiego dostosowania.

      Usuń

... szukaj

... ważne, a nawet bardzo ważne.

niesłyszący - każda osoba z wadą narządu słuchu, nie ważne o jakim stopniu ubytku.
słabosłyszący - osoba z wadą słuchu, posługująca się mową werbalną. Wychowywana w środowisku osób słyszących, uczestniącząca w edukacji w szkołach ogólnodostępnych.
głuchy - osoba, która ma znaczny bądź głęboki ubytek słuchu.
słyszący - osoba słysząca, nie posiada żadnej wady słuchu.
Głuchy - osoba, która jest Głucha Kulturowo. To znaczy: wychowywana w rodzinie Głuchych (a więc może być nawet słysząca) i w środowisku Głuchych, posługująca się biegle PJM.
PJM - Polski Język Migowy, prawdziwy język niesłyszących i Głuchych. Posiada swoistą gramatykę, odmienną od polskiej. Jest językiem przestrzennym, wykorzystującym ruchy dłoni, ciała, bardzo ważną rolę odgrywa mimika twarzy.
SJM - System Językowo-Migowy, zwany też językiem miganym. Sztuczny twór przełożony z języka polskiego na "ruchy dłonią", zachowuje tym samym gramatykę języka polskiego.